mandag den 28. april 2014

Blomkålssalat (Blomkålsris)

Opsskrift på paleo blomkålsalat

Blomkål har aldrig været en af mine ynglings grønsager, da jeg var yngre, det indrømmer jeg gerne... Og det er ikke noget, der bliver brugt ret meget, herhjemme, normalt.
Nu skal det dog være slut. Skal man spise varieret kan man jo ikke udelukke ting på den måde. Mine smagsløg har også ændret sig utroligt meget, siden jeg var barn... Faktisk, er der ikke ret mange ting, jeg ikke kan lide, mere... Ud over tomat. Og oliven har jeg ikke lært endnu.
Så i stedet for at undgå blomkål, har jeg forsøgt lidt, at lede efter noget, at bruge det til, som jeg faktisk synes smager godt.
Idéen om, at køre det på en foodprocessor og bruge det ligesom ris, kan jeg godt lide. Jeg er stødt på flere opskrifter, hvor folk har lavet bl.a sushi af det.. Det er ret interessant.
Og her altså en opskrift, som minder lidt som en bulgur salat. Bare uden bulgur...
 

Opskrift, Blomkålsris, Paleo
Som sædvanligt, har jeg ikke helt fulgt, den oprindelige opskrift. 
Jeg har ændret nogle af ingredienserne, simpelthen fordi jeg ikke havde dem, men så havde jeg tilgengæld noget andet i stedet.

Jeg brugte :

Et blomkålshoved 
Tørrede abrikoser
Persille fra haven
I stedet for forårsløg, havde jeg lidt asparges og agurk.
Pistacienødder blev til pinjekerner.
Frisk chili og grillede røde peberfrugt, endte med bare at blive frisk rød peberfrugt...
Citronskal undlod jeg helt.
Og i stedet for at lave en decideret dressing, havde jeg bare en masse citronsaft i.

Jeg startede altså med, at brække bomkåls hovedet i mindre stykker og blende det i foodprocessoren, til der ikke var nogle store stykker tilbage og det havde en bulgur agtig konsistens.
Så puttede jeg det i en skål, med et ikke helt tæt låg, og dampede det i mikroovnen i 5 minutter og så lod jeg det stå i skålen og køle af.

Da jeg nu havde foodprocessoren fremme, gik der lidt dovenskab i den. Så jeg endte med, at hakke resten af ingredienserne groft deri, en ting af gangen. Så til slut, havde det faktisk, været en enormt hurtig salat, at lave..

Det havde en lille snert af noget stærk blomkålsmag, men det var egentlig helt okay.. Der var en rigtig god blanding af blødt og sprødt og abrikosernes lidt mere "chewy" konsistens (I mangel på et bedre dansk udtryk?)


Jeg serverede min blomkålssalat med skotske æg og flødestuvede champignoner.
Opskriften på de skotske æg, fandt jeg faktisk samme sted, nemlig hos Lykke, der har bloggen "Min Paleo Verden"
Omend hun ikke skriver mere, og det synes jeg er synd, er det et sted med rigtig mange opskrifter, jeg enormt godt kunne tænke mig, at prøve. Blandt andet, før omtalte sushi, med disse blomkålsris og en masse paleo desserter, der ser ud, så mit mundvand begynder at løbe... Det er bestemt et sted, der er værd at besøge!

Opskrift på bulgursalat uden bulgur, men med blomkål i stedet.

Til dessert fik vi i øvrigt rabarber crumble.. Jo jo, fint skal det være. Mine forældre kom hjem fra Milano i går, så jeg tænkte det, at en spændende og lækker omgang aftensmad, var passende. :)

- Lærke / Æ

Ingen kommentarer:

Send en kommentar