fredag den 21. marts 2014

Lækkert paleo-venligt Nøddebrød

Hasselnødder fra haven, Nøddebrød, paleobrød paleo brød stenalder opskrift
Hasselnødder fra haven.
Jeg er ikke på kur. Det dur jeg ikke til. Har kun været det én gang i mit liv.
Men det er jo så vigtigt at spise varieret. Det er nok det eneste, jeg rigtigt forsøger, at leve efter.
Paleo har jeg dog haft lidt tættere inde på livet, end så meget andet, det var inden det sådan rigtigt blev moderne, men jeg har altså set det virke, jeg har set det virke rigtig godt! Og en af de vigtige ting at skifte ud, i følge paleo kyndige, er naturligvis brødet

Jeg går personligt ikke ind for, at det bliver så ekstremt som, jeg synes, nogen gør det, så kan de jo ævle nok så meget om, at det er en livsstil og ikke en kur, men det gør egentlig ikke den store forskel for mig, hovedsagen er, at der er alt for mange regler. Jeg er trodsig, også selvom reglerne er mine egne. Der er intet jeg skal. Jeg gør, som jeg vil, dog hele tiden, med det i mente, at jeg er mit ansvar, at alt har konsekvenser og det kun er mig selv der skal døje med mine dårlig valg.
Således forsøger jeg altså, at træffe en masse gode valg, i særdeleshed for mit helbred.
Jeg tror på, at der er noget helt rigtigt i, at vi ikke har behov for så mange kulhydrater og at, ordenligt, fedt faktisk er en rigtig god ting. (Ja. Jeg foragter folks fedtforskrækkelse og de mennesker der er skyld i den!)
Så jeg har altså, et stykke tid, forsøgt at finde en god opskrift på noget paleobrød. Jeg er derved kommet forbi mange, som har været både besværlige, dyre og indimellem også temmelig spøjse, men den jeg har fundet og vil dele med jer her, var så simpel og tilmed god, at der ikke var nogen undskyldning for at lade være med at afprøve den.

Hermed opskriften
Som jeg tidligere har nævnt, følger jeg praktisk talt aldrig en opskrift 100%, men her kan man faktisk også stort set bruge, hvad man har og kan finde af nødder og kerner. Opskriften går egentlig ud på, at man bruger 100g af 7 forskellige slags nødder, kerner og frø, (altså i alt 700g) men da jeg brugte, hvad jeg havde tilovers fra sidst og fra andre formål, så min opskrift i dag således ud, jeg brugte :

pekannødder, mandler, cashew nødder, sesamfrø, hørfrø, solsikkekerner, græskarkerner, og hasselnødder til nøddebrød, paleobrød, stenalderbrød opskrift


100g pekannødder
100g mandler
100g cashewnødder
100g sesamfrø
100g hørfrø
100g solsikkekerner
150g græskar kerner
50g hasselnødder


2tsk. salt
1dl. god olie
Og 5 æg



Derved har jeg faktisk 100g mere end jeg skulle og burde måske havde haft et æg mere i, men det gik alligevel.
Man kan sagtens tilsætte flere nødder og kerner, man skal bare huske, at det også skal passe nogenlunde med de andre ingredienser, altså skal man have 1 ekstra æg i, pr. 100 g ekstra nødder. Putter man mange flere nødder/kerner i skal man have 1dl ekstra olie pr. 6-700g og 1 tsk ekstra salt pr. 300-350g nødder/kerner. Det er jo egentlig nemt nok.

Man kan også tilføje squash eller gulerod, og garanteret også andre ting, for at give brødet lidt fugt, det har jeg ikke forsøgt mig med endnu, men når det bliver sæson for squash skal det helt sikkert afprøves.


Man kan vælge at hakke nødderne groft eller blende dem, for at få en finere struktur i sit brød. Det gjorde jeg ikke i dag, men jeg vil nok gøre det fremover. Jeg blandede, simpelthen bare, alle ingredienserne i en skål og puttede massen i en form, jeg havde beklædt med bagepapir. Det skal lige trykkes jævnt i overfladen og godt ned i kanterne, så der ikke er nogle løse dele, der drysser af, når brødet er bagt.

nøddebrød, paleobrød, stenalderbrød, nødder, paleo, brød, stenalder, opskrift


Bagetid afhænger af hvor stor din form er, fordi en større form jo giver et tyndere lag. 1 liters forme skal have 60min, 2 liters forme skal have 40min.
Min (mors) fine orange form kan indeholde 1.5 liter og fik således 50 minutter.


Når brødet kommer ud af ovnen kan man godt nå at tænke "Hold da op, der er meget olie i, det var da ulækkert" men bare rolig, det trænger ind i brødet igen, når det køler ned.

nøddebrød, paleobrød, stenalderbrød, nødder, paleo, brød, stenalder, opskrift


















Jeg synes det er et flot brød. Det smager dejligt og det mætter faktisk rigtig godt.
Jeg fandt opskriften her.



nøddebrød, paleobrød, stenalderbrød, nødder, paleo, brød, stenalder, opskrift, æg, kartofler,
Min Frokost: Kartoffelmad på nøddebrød med smør, æg, mayonnaise og purløg.



Svansø har lavet en blanding til stenalderbrød, jeg har ikke prøvet den, men den består af 20% af hver græskarkerner, hørfrø, sesamfrø og solsikkekerner og 10% af hver mandler og hasselnødder. Min første indskydelse var, at det var da mega snyd, men det kan måske nok gøre indkøbs processen lidt nemmere. Jeg tror den koster omkring 30 kr, og det er jo umiddelbart rimeligt billigt, men man får altså kun samlet 100g nødder, de resterende 400g er frø og kerner.

Har man mulighed for, at handle stort ind, til flere omgange brød, et sted hvor de har nødder og kerner i større pakker, tror jeg godt det kan betale sig.


- Lærke / Æ

Ingen kommentarer:

Send en kommentar