fredag den 28. marts 2014

Dadelkugler (Paleo)

Lækre paleo dadel kugler, på mit kagefad, sammen med blå marengs kys, gode kokostoppe, og kransekage konfekt, opskrift




Jeg har bygget mig et kagefad...

Fyld skulle der på! Og i den forbindelse tænkte jeg, at nogle ret grundlæggende af mine favorit opskrifter, ville være nærliggende, at få lagt op her.
Som prikken over I'et og ud over de andre ting, jeg lavede til fadet, hvad andet, kunne jeg have valgt, end dadelkugler?



De andre opskrifter findes her - Marengs kys - Kransekage konfekt - Kokostoppe
Men følgende er altså min opskrift på dadelkugler .




Dadelkugler paleoDet man skal bruge er : 
400g dadler
150g mandler.
50g kokosmel,
5-7 spsk god mørk kakao
1 vanillestang
og evt. lidt vand

Dadelkugler, paleo, kakao, Der er meget forskel på dadler, jeg plejer at købe dem, der ligger i en pose, i en firkantet æske, så vidt jeg husker er der 400g i sådan en pakke og de er normalt enormt lækre og bløde. Denne gang, kom jeg til at købe to poser fra Änglamark, der var udstenede og de var temmeligt tørrede, så jeg var nødt til, at have en del vand i, for at få en god konsistens. Det plejer ellers ikke at være noget problem. Så det skal man lige være opmærksom på.

Det er rimelig vigtigt, at have en kraftig blender eller foodprocessor til det her, ellers kan man godt gå hen og tage livet af sit køkkengrej, tror jeg.
Men man starter altså med, at blende mandlerne meget fint. Man kan, i øvrigt, også godt bruge andre nødder, hvis man hellere vil det. Både nødder og kokosmel, kan man regulere lidt, efter smag og konsistens. Så tilsætter man kokosmelet og blender det med. Derefter kornene fra vanillestangen og så dadlerne lidt af gangen, til sidst blender man kakao i, (det er en god idé, lige at smage til, hvor meget man ønsker) og evt, vand, hvis det er for tørt. Det skal have en rimelig blød konsistens, hvor man tænker, at blenderen har lidt svært ved det.
Når massen er færdig stilles den på køl, et stykke tid, så den bliver mindre klistret at forme, og så skal der ellers bare rulles kugler, i ønsket størrelse og trilles i lige det, man godt kan lide. Jeg triller altid kun i kakao, det synes jeg er mest lækkert, men jeg har set andre bruge alt fra farvet kokosmel til sesamfrø og lakridspulver, så der er plads nok til fantasien :)


De her dadelkugler smager åndssvagt godt!

Færdige gode og lækre paleo dadelkugler,
- Lærke / Æ

Ingen kommentarer:

Send en kommentar